Skip to main content

Three plus One

Terasa nak bercerita tentang family la malam ni. Malam yang penuh barakah lagi rahmat, terbukak gak pintu hati ni nak bercerita pasal family. cewahh ! Asyik cerita pasal kawan-kawan je kan, haa skng masa tuk keluarga lak. bak kata maktok aku bila tgh mara ngn anak laki dia suatu masa dahulu, "keluarga aku nombor satu Latip! keluarga aku. lagi sekali kau nak bercakap pasal keluarga aku, kau pk dulu betul-betul ape yang kau nak cakap. jangan sampai aku sumpah kau latip".. lebih kurang gitu lah, aku tokok tambah sikit. HAHA. So  nak start ngn siapa?
-
-
-
-
Elyn
elyn is the eldest. tahun ni dia nak masuk 24 tahun. Ya, 24. Tapi aku tak pernah anggap dia sedewasa tu. Sebabnya, dia ni dah la ketot, kecik, bongok, bangang, semua nya lah ada kat dia. Kadang-kadang aku tertanya-tanya la gak, kenapa kakak aku yang ni tak macam org lain yg sama umur ngn dia. Apa lah yang mak aku dah makan masa ngandungkan dia dulu. Nak kata tak cukup makan, rasanya dia lah yang paling masyuk masa kecik-kecik dulu. kecik-kecik dah turun naik kapal terbang, g tadika jepung bagai, maklumlah cucu pertama la katakan time tu. Elyn ni skali pandang nampak sombong. Ye, memang kalau kau first time jumpa dia, kau rasa nak shoot je muka dia bertubi-tubi. takpun, nak lenyek muka dia dgn tayar lori treler! betapa bencinya sampai ke tahap gitu. Tapi, kena kenal dulu, baru kau tau siapa intan siapa permata.. (but for her case, mawar berduri is the best i think) HAHA. Beza elyn ngn tia, elyn ni childish dia melampau sikit. suka terasa dia tu hotsentap cam Nora Danish! *paleotakaulah* . Tia pulak lebih matang sikit dari elyn. macam mak tiri pun hado.! Haa, lagi satu. aku tengok membe-membe aku yang lain dah berderet anak buah dorang ada. ada gak membe yang dah beranak pinak laktuh. Tapi, elyn? tak tau la mana satu dia nak pilih. kejap mamat ni, kejap si Abu ni, kejap si Meon anak pak imam tu dan lain-lain. hmm hanya Tuhan jela yang tahu tentang perjalanan hidup kau. Yedak? Suka hati kau lah nak...

Tia
Tia pulak is the second eldest. She'll be 22 this freaking year. Dia ni kadang berbeza sikit perangai dari yang lain-lain. Sebab, somehow kan, dia ni over peramah doh ! baguslah tu, sorang sombong sorang peramah. kadang-kadang, orang yg tak pernah kenal, dia sengih je kat orang tu, terus kamcing cam dah 10tahun kenal. scary gak doh dia ni. buat runsing keluarga je. haha. tapi peramah dia, boleh go lah. takda lah peramah yang cam tergedik-gedik, menggeletis nak mampus ke hape. kalau dia macam tu, memang aku org pertama rejam dia dulu dgn rejam lembing ! so far, dia pandai la behave macam gadis normal yang lain. cuma tula, dia ni ada problem emotional sikit. kejap marah, kejap ketawa, kejap bajet gegurl, kejap kepala doblas dan lain-lain. kalau buat senarai ni, tak cukup kertas doh. tapi, walaupun kadang tu annoying ngn pe'el dia, wa tetap sayang dia. macam kejadian semalam (25th jan). pagi-pagi hari lagi wa dah kena jerit bangun pagi dan disuruh kemas rumah..macam biasalah rutin harian. Disuruhnya sapu la, angkat kapet la, basuh baju la (selalunya aku akn escape dr basuh baju), sidai baju  tu semua. dia punya jerit, kalah warden asrama! tapi wa lek je, buat pekak je. kalau jawab, lagi kena macam mak tiri pulak. hadoii. buat jela semua dgn penuh kesabaran, sebab wa tgh tahan lapar time tu. kalau bukak mulot, elak kepala dia kat dinding lak nnti. haha. so tgh sedap layan perassaan yg lapar+konpius tu, aku terbau something yang bau dia.. pehhh ! ushar umah depan, siap g luar gate, ushar bau. kot-kot jiran tetangga ni masak sedap2 ke, bole la aku maki sikit! dah tau org ni tgh lapar lg nak masak smpi berbau ni kan. 2minit kemudian, tia keluar dari dapur.. "nak makan, makanlah. kita dah masak. telor goreng sos tomata,sayur kailan ala-ala hainan,ikan kering" . Airmata hampir berjurai ke lantai sebab aku tak jadi mati kelaparan ! 

*kita skip sikit terus yang last ye.

Alem
Alem is the youngest. Dia satu-satunya adik jantan kami. Dia ni pemanis orangnya *haktuihh*. Dengar citer, dia hot kat kolej dia. ramai pompuan tergila-gila kan dia. aku rass la kan, pompan-pompuan ada sakit mata yang melapau kot smpi tak tau mana hensem dan mane ohsem. tsk tsk tsk. alem ni kadang-kadang berperangai gak. maklumlah, budak laki mane yg takda prangai kan. tapi sumpah kadang rasa nak bunuh je bila dia buat hal kat umah. Dia nak masuk 19 tahun ni. dah brader-brader ka konon. Berjalan pun kena ada style. macam ayam kena tembak pun ada kadang-kadang aku tengok! cuma malas je la nak cakap kan. sejak dah brader-brader ni, pandai bergaul dgn semua lapisan masyarakat. nak buat dajal semua pun, pandai kawtim ngn elyn ngn tia. ngn aku tak bole sgt, sbb aku suka untuk bitaw kat mak aku any misi bajet 007 dorang tu. sorry, my bad bro! haha. satu prangai alem yang paling kitorang benci is, bila dia masuk toilet. haram cam pompuan! aku yg pompuan ni pun masuk toilet mcm jantan. dia punya lepak dalam toilet satu jam pun bole. aku ingat nak suro mak ayah aku letak kat dlm toilet meja kerusi cam kat kedai mamak  tu la. letak tibi 50inci skali. biar dia lepak smpi lebam! banyak sangat bulu nak kena cukur ke hape, pun kitorang masih tak dpt ungkai lagi. nak kena ketuk, gendang,goncang pintu bilik air tu baru la dia terhegeh nak keluar. bak kata elyn, "tu la dia, anak dara mak yg tak siap tu sorang". Dunia memang kejam.

Itulah sedikit sebanyak pasal family aku. oh, bukan. Adikberadik aku. konteks family tu besar sgt bagi aku. so aku kecik kan sikit konteks, so inilah hasilnya. kitorng pun kaki gaduh gak. Setakat nak berunding damai tu, kacang pis je. semua perkelahian leh di-handle dgn baik walaupun penah melibatkan kejadian seperti alem baling gunting potong kain kat tia smpi lutut dia berdarah parah, siap kasi scar smpi laa ni. kejadian seperti tia curah minyak urut (yang angin dia.. pehh! panas dan pedas hingga pedih satu badan mcm setan kepanasan) kat elyn. pastu nangis-nangis mintak tolong jiran sebelah. Tragedi tia kena ketuk dgn hammer sebab sikit hari dulu asik terpengaruh ngn iklan senario yang col 600-85-2212 tu. bil telefon kalau tak cecah 2-3ratus tak sah. dan ehh, macam-macam lah. penat nak cerita. So, moral of the story kat sini is, Sayangilah Keluarga anda ye. walaupun kadang prangai doarang macam shit pun, anggap jelah tu semua gurauan semata. kalau dah tak tahan sgt kena gurau, bunuh je! haha gurau jewww. amaigaaddd takkan la kan =,='

chow! *baru pas melalak tgk hindustan.

Comments

Popular posts from this blog

C O O L S T U F F S

Aku nak jadi hebat ! Tapi...tak taw camna. Cara tu ada, tapi malas ! tu yang leceh nak layan.  HAHA ! Sem depan dah masuk final year. tapi rasa cam nak kembali ke zaman part1 dolu-dolu. Sebab apa, sebab dia bessttt ! n yeahh, 2010 has come to an end. tak berapa pasti sama ada apa yang aku impikan selama tahun ni pernah aku kecapi ke tak . * sebab banyak sgt main entah yang baik dan yang buruk,pahit manis tawar masin sume ada. tipu lah kalau takda. idup kat utan pun ada macam-macam halangan dan cobaan.  2010.. banyak habiskan masa dengan kawan-kawan a.k.a pengikut setia dan anak buah . * sebab aku kan boss HAHA  ! korang taw kan betapa dalamnya cinta aku kat korang ? so paham-paham la situasi masing2 ya. *yang mana slalukenabuli tu, tu tanda sayang aku kat kome. Rasa tak cukup selama 3sem kte ber-blood brader n sister ekk. hopefully kawankapal kita kekal sampai semua dah tua ganyut, tu baru betul-betul berkawan ! Insya-Allah k. nak citer banyak-banyak pasal korang pun watpe kan

Nota dari Bulan

Tajuk tanak epic lagi kan.  :) Yup, memang aku dari bulan. Sebab tu lama tak buat onar dalam blog sendiri. Niat hati kalau bole nak menulis 24/7 jam satu hari, tapi niat tolak tepi. Dah tak jadi ape ! HAHA. ikutkan hati gak, kalau bole nak cerita semua ape yg aku dah buat selama menghilang sebulan dua ni. Tapi, jgn jadi bodo la, citer dah basi kot. Skang tengah heboh pasal cita Kim Kardashian cerai and Kehambaran Anugerah Skrin 2011 kot, takan aku nak sembang kencang pasal Norman Hakim kawen kot. takda la lama sgt, tp hmmm pape kau lah nak. xoxo . Balik balik pada cerita bulan, (hakikatnya takda kaitan). Selama kawan menghilang ni, sebenarnya sebab malas. Takda idea, kepala kosong, buntu dan lain-lain lagi. Memang best duk menulis, taip hari-hari itu ini apa kita buat seharian, tapi bagi aku payah la. Sejak dua menjak tiga menjak ni, aku rajin blogwalking. Entah, dah bosan sangat kot. and pada masa yang sama saja mencari idea how to make mine is more interesting. Still, sekarang pu

Aku Nekad !

Puasa is just around the corner people ! Sudahkah anda ganti puasa-puasa anda yg lepas ? Sudahkan cukup anda melayan napsu makan anda sebelum-sebelum ini ? Sudahkah itu dan ini ? ,,,,,,,,, Ahhh sudahlah. Aku dah agak bersedia untuk menahan napsu makan aku sebulan dua ni. Aku nekad, aku nak try puasa penuh. Aku pun nekad untuk sekaligus meringankan sikit berat beban badan aku tahun ni. Aku nak lepas raya atleast aku leh muat pakai baju size S ! ehh jap, tu gila. Paling kurang size L laaa.. HAHA. Seluar plak, kalau boleh nak size 40, atau bawah lagi ? ohh itu tak mungkin. Tapi, ada kemungkinan gak kalau aku hari2 tepek Krim Mustajab satu badan. Agak-agak leh dapat susuk badan beyonce tak? HAHA itu drama semata la aku rasa.  =,= Apapun, Selamat Menyambut Kedatangan Ramadhan Al-Mubarak rakan-rakan ! #bad habits, please be kind to me this year, would you ?